Vänligen läs igenom följande information noggrannt för att börja ditt au pair-äventyr väl förberedd:
1. Flygbiljetter
Ditt flyg till USA, såväl som din anslutande flyg till värdfamiljen, kommer att betalas av värdfamiljen och bokas av AuPairCare i San Francisco. Cirka två veckor före avresa hittar du din flygbekräftelse i din MyAuPairCare-portal. Detta och ditt pass med visum räcker för incheckning under din avresa. Du ansvarar för alla extra resekostnader, t.ex. resor till flygplatsen du avreser från eller bagagekostnader.
Om du vill beställa speciell mat (vegetarisk, vegansk osv.) i förväg gör du detta direkt genom flygbolaget. Du kommer antagligen inte att kunna göra en platsreservation förrän du checkar in.
En ESTA-registrering krävs inte om du flyger till USA som au pair eftersom du kommer in i landet med ett J1-visum. Men om vänner och släktingar besöker dig i USA måste de registrera sig.
För att printa ut din flygbekräftelse följer du dessa steg:
Logga in på din MyAuPairCare-portal. På förstasidan ”Home” väljer du “Your Travel to the United States” och sedan “View itinerary”. Denna sida visar din resebekräftelse för flyget och även ditt e-ticket nummer som du skall skriva ut.
Vänligen var på flygplatsen minst två-tre timmar innan din avresa.
Viktigt: Ibland ändrar flygbolaget på avresetiden. Vänligen logga in i din MyAuPairCare-portal då och då veckorna innan din avresa (framförallt dagen innan din avresa) för att se statusen för ditt flyg.
Vänligen be ditt flygbolag bekräfta att avresa kommer att ske 24 timmar innan. Du gör detta via deras hemsida eller genom att ringa dem.
3. Bagagepolicy
Packa så lite som möjligt. Du kommer antagligen handla mycket under ditt au pair-program. Glöm inte att du i slutändan måste du transportera allt hem.
Kom ihåg att säkerhetsregler på flygplatser i Europa och USA är mycket stränga. Alla vassa föremål som fickknivar, nagelsaxar, nagelfilar etc. får inte packas ned i handbagaget och bör därför förvaras i resväskorna du ska checka in. Observera också att din smartphone, laptop och andra elektroniska enheter kan komma att kosta extra för att tas med på vissa flyg från Europa.
Bagagepolicies är vanligtvis mycket stränga hos flygbolag och kostnaderna för extra bagage är mycket dyra. De flesta flygbolag tillåter dig att ta med en resväska på 23 kg och handbagage gratis för internationella flyg. Under flygresor inom USA får du vanligtvis inte ta med dig något bagage gratis. Priserna för (extra / över) bagage kan ändras regelbundet och varierar även från flygbolag till flygbolag. Hör alltid efter direkt med flygbolaget för att se till att du har tillräckligt med pengar med dig för att täcka eventuella kostnader.
Kom ihåg att du bara kan ta en resväska med dig till ditt rum i New Jersey. Om du har mer än en resväska med dig måste du packa den så att du har allt du behöver för i en resväska under din tid på Academy. Om du har en resväska för handbagage och en annan resväska, är det bra att packa ditt handbagage med allt du behöver under Academy. Om dina hudvårds- och sminkprodukter samt eventuella andra vätskor gör det omöjligt för dig att följa vätskebestämmelserna för flyget, kan du packa om ditt bagage när du är på plats i New Jersey.
Du kan hitta mer information om bagage i din Au Pair-handbok som du kan ladda ner i din MyAuPairCare-portal.
Viktiga dokument som du alltid ska ha med dig (i handbagaget):
Ditt pass (som ska vara giltigt minst sex månader efter att du har kommit tillbaka till Sverige) inklusive ditt visum och ditt DS 2019-formulär. Se till att visumet är säkert placerat i ditt pass så att du inte kan förlora det, men också så att det kan enkelt tas bort av en US Immigration Officer.
Ditt “US Immigration Officer” brev
Din flygbekräftelse som du skriver ut från din MyAuPairCare-portal
"Important travel instructions" som du kan skriva ut från din onlineportal. Där hittar du adressen till hotellet i New Jersey där Academy kommer att vara, samt information om hur du kommer till hotellet och vad du ska göra vid eventuell flygförsening eller avbokning.